En svikt i inntektene på nærmere 25 prosent gjør at Birkenesavisa må ta noen kraftige grep for å prøve å snu situasjonen. – Ikke ønskelig, men tvingende nødvendig, skal avisa overleve, sier redaktør Bjørn Vidar Lie.
Annonsesvikt
Lie viser til at de aller fleste papiravisene nå opplever at annonseinntektene går drastisk ned.
– Fævennen varslet for kort tid siden at de må kutte en tredjedel av arbeidsstokken på grunn av svikt i annonsemarkedet. Åmliavisa sliter også hardt – dette er en trend i hele avisnorge. Hittil har vi i BirkenesAvisa klart å holde oss flytende, men nå merker også vi at næringslivet ikke er like villige til å bruke penger på annonser i papiraviser som tidligere. Nå må vi arbeide hardt med å hente inn igjen annonsører som har brukt avisa tidligere, men som har valgt oss bort av ulike årsaker.
LES MER OM SITUASJONEN I UKAS PAPIRAVIS